Steeds meer ondernemingen krijgen met negatieve nepreviews te maken. Vanuit het mkb wordt de roep om deze valse reviews aan te pakken dan ook steeds luider. Het ministerie van Economische Zaken werkt nu aan een wetsvoorstel. Advocaat aansprakelijkheidsrecht Thomas van Vugt bespreekt dit wetsvoorstel en onderzoekt of dit ook een positief effect heeft op het mkb.
Regelmatig spreek ik ondernemers die last hebben van nepreviews. Hierin laten veelal anonieme – onder een valse naam opererende – personen zich uitermate negatief uit over de betreffende onderneming. Deze personen komen niet voor in het klantenbestand en de verhalen zijn niet herkenbaar. Deze reviews lijken met geen ander doel te zijn geschreven dan de ondernemer en zijn bedrijf om een of andere reden te schaden.
Of de wetgever hier iets aan gaat doen, valt nog te bezien. Het wetsvoorstel lijkt er vooral op te zijn gericht om consumenten te beschermen. Uit het voorstel volgt onder meer dat de webwinkels een boete kunnen krijgen wanneer zij neprecensies (laten) plaatsen over hun producten. Ook het plaatsen van positieve recensies over producten waarbij niet zeker is of die mensen de producten ook daadwerkelijk hebben gebruikt, wordt verboden.
Voor webwinkels worden de regels dus strenger. Nu ook uit dit voorstel volgt dat consumentenbeoordelingen door de online handelaren op echtheid moeten worden gecontroleerd. Ook mag een webwinkel niet meer de negatieve recensies verwijderen en de positieve reviews laten staan. Hierdoor worden de beoordelingen misleidend voorgesteld, zo volgt uit het voorstel.
Webwinkels moeten verder aan de
consument
Een natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
» Meer over consument
consument berichten of hij een gepersonaliseerd aanbod krijgt en zij moeten informatie verstrekken zodat de consument weet bij wie hij moet zijn wanneer er problemen zijn. Alle webwinkels moeten bovendien de consument gaan informeren of en hoe zij controleren of online reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.
Maar hoe zit het nu met die negatieve nepreviews die (anoniem) worden geplaatst? Het wetsvoorstel lijkt hier alsnog geen oplossing voor te bieden. Voor de webwinkel geldt volgens het wetsvoorstel straks dus de verplichting om na te gaan of het consumenten zijn die het product daadwerkelijk hebben gekocht. Dit lukt in dit geval niet, omdat het een nepreview betreft. Mag de ondernemer op grond daarvan dan deze review per direct (laten) verwijderen? En is een hostingbedrijf (bijv. Google) dan verplicht om hieraan mee te werken?
Of dient de ondernemer die zich in deze situatie bevindt zich in die gevallen nog steeds tot een advocaat te wenden die bijvoorbeeld door middel van een kortgeding-procedure de NAW-gegevens via de hostingprovider zal pogen te achterhalen, en verwijdering zal vorderen van deze nepreview(s). Dit zal nog moeten blijken. Wordt dan ook zeker vervolgd.