Google Maps wordt dagelijks gebruikt door miljoenen mensen. Ook de hieraan gekoppelde Google review-tool is populair. Hiermee kan iedereen een recensie achterlaten over een bedrijf. Deze zijn vervolgens voor iedereen zichtbaar. Natuurlijk erg fijn als er steeds positieve recensies verschijnen bij het googelen van je bedrijfsnaam, maar wat als plotseling de ene na de andere negatieve recensie verschijnt? Negatieve nepreviews kunnen ernstige schadelijke gevolgen voor bedrijven hebben. Advocaat mediarecht Thomas van Vugt legt uit wat je tegen nepreviews kunt doen.
Het plaatsen van een Google-recensie is zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Een paar klikken op Google Maps en je kan een review geven over een bedrijf. Google heeft hierover beleidsregels opgesteld, al is de vraag of de doorsnee internet-recensent hiermee bekend is. In deze zogenaamde ‘Google Review and Photo Policies’ staat o.a. dat het niet is toegestaan om valse recensies te plaatsen, dat er geen beledigende taal mag worden gebezigd en dat het niet is toegestaan om je voor te doen als iemand anders. Als een recensie in strijd met deze regels is, heeft Google het recht (maar ook de plicht) om de recensie te verwijderen.
Indien een bedrijf een recensie wil laten verwijderen dient om te beginnen de betreffende recensie te worden ‘gemarkeerd’. Google beoordeelt de betreffende recensie dan. Dit wordt het notice- and takedown-beleid van Google genoemd: er wordt dus reactief opgetreden. Maar het verwijderen van een recensie blijkt in praktijk helaas niet zo eenvoudig, zoals ook blijkt uit een kort geding bij de rechtbank Amsterdam van enige tijd terug.
In deze zaak werd een kinderdagverblijf geconfronteerd met een viertal Google recensies waarin over ernstige misstanden werd geklaagd. Maar de recensies bleken volledig uit de duim gezogen. De namen die onder de recensies stonden waren niet bekend bij het kinderdagverblijf en zeer waarschijnlijk verzonnen. Tot slot bleken de profielfoto’s onder twee recensies stockfoto’s te zijn die ergens van het internet waren geplukt. Kortom, een klassiek geval van een neprecensie.
Ondanks het onmiskenbare onrechtmatige karakter, slaagde het kinderdagverblijf er niet in om deze recensies vrijwillig door Google te laten verwijderen. De advocaat van het kinderdagverblijf vorderde daarom in kort geding verwijdering van de recensies, maar ook afgifte van de NAW-gegevens van de afzenders. Tijdens de zitting bleef Google volhouden dat de recensies niet
onrechtmatig
Ieder handelen of nalaten dat in strijd is met een wet of met de maatschappelijke betamelijkheid.
» Meer over onrechtmatig
onrechtmatig waren. Volgens Google past het nu eenmaal in deze tijd dat bedrijven te maken krijgen met internet-recensies (“leuk of niet”. Na de zitting veranderde Google echter van koers. Google ontdekte toen kennelijk pas dat er inderdaad ernstige aanwijzingen bestonden om aan te nemen dat sprake was van spam. Drie recensies werden alsnog verwijderd.
De voorzieningenrechter veroordeelt Google ook de vierde recensie te verwijderen. Daarnaast moet Google de NAW-gegevens afgeven. De rechter acht het aannemelijk dat het kinderdagverblijf schade lijdt als gevolg van de onrechtmatige recensies en het is belangrijk dat zij in staat is om hiertegen op te treden.