Eerder blogden wij over de aangekondigde spoedwetgeving die het mogelijk maakt de jaarlijkse
algemene vergadering
Het orgaan binnen verenigingen en vennootschappen met in aandelen verdeeld kapitaal met alle bevoegdheid die niet aan het bestuur of aan anderen is toegekend.
» Meer over algemene vergadering
algemene vergadering van aandeelhouders (
algemene vergadering
Het orgaan binnen verenigingen en vennootschappen met in aandelen verdeeld kapitaal met alle bevoegdheid die niet aan het bestuur of aan anderen is toegekend.
» Meer over algemene vergadering
AVA) op afstand te houden. Ministers Grapperhaus en Dekker hebben op 8 april het wetsvoorstel ‘Tijdelijke wet COVID–19 Justitie en Veiligheid’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Advocaat Sjoerd Yntema bespreekt de belangrijkste wijzigingen voor uw onderneming.
Het wetsvoorstel bevat een aantal aanpassingen in geldende wetten die er voor moeten zorgen dat ons rechtsverkeer niet stil komt te liggen. Zo bepaalt artikel 2 van het wetsvoorstel dat het mogelijk moet worden om voor de burgerlijke rechter te procederen door middel van een ‘tweezijdig elektronisch communicatiemiddel’ zoals Skype of Zoom. Voor ondernemingen zijn vooral de voorgestelde wijzigingen met betrekking tot de AVA belangrijk.
De huidige wetgeving schrijft voor dat een AVA ten minste één keer per jaar, fysiek moet plaatsvinden. Wanneer de
statuten
De statuten vermelden bij rechtspersonen met in aandelen vermeld kapitaal het bedrag van het maatschappelijk kapitaal en het soort, aantal en het bedrag van de aandelen. Voorts bevatten de statuten bepalingen over bestuur, aandeelhoudersvergadering, een eventuele raad van commissarissen, ontbinding en vereffening.
» Meer over statuten
statuten dat toelaten is het op dit moment mogelijk om elektronisch te stemmen tijdens een vergadering, maar een volledig virtuele AVA is op dit moment niet toegestaan. Het wetsvoorstel zal de huidige regelgeving flink versoepelen.
De belangrijkste wijzigingen voor het organiseren van de AVA op een rijtje:
Naast dat het wetsvoorstel de virtuele AVA mogelijk maakt, bevat het ook nog een tweetal wijzigingen die bestuurders iets meer lucht moeten geven. Zo hoeft het bestuur volgens het wetsvoorstel de jaarrekening niet op te maken binnen vijf maanden na afloop van het
boekjaar
Het boekjaar van een rechtspersoon is het kalenderjaar, indien in de statuten geen ander boekjaar is aangewezen.
» Meer over boekjaar
boekjaar, maar kan het deze termijn zelfstandig verlengen met nog eens vijf maanden.
De tweede ‘bestuursvriendelijke’ wijziging ziet op het niet tijdig deponeren van de vastgestelde jaarrekening. Dit levert een bewijsvermoeden op voor
bestuurdersaansprakelijkheid
Een breed, algemeen begrip voor de aansprakelijkheid van de bestuurder van een rechtspersoon jegens ofwel die rechtspersoon of een of meer schuldeisers of andere belanghebbenden bij die rechtspersoon. De wet kent een aantal specifieke bepalingen over bestuurdersaansprakelijkheid.
» Meer over bestuurdersaansprakelijkheid
bestuurdersaansprakelijkheid in faillissement. Onder het wetsvoorstel zal een bestuurder – in het geval van een faillissement – niet worden aangesproken op het verzuimen van deze verplichting, wanneer dit te wijten is aan de gevolgen van de uitbraak van COVID–19. Anders dan de regels ten aanzien van de virtuele AVA, zal deze wijziging pas komen te vervallen op 1 september 2023.
Het wetsvoorstel ligt nu bij de Tweede Kamer, die zich erover zal buigen. Vervolgens moet het nog langs de Eerste Kamer, voordat het in werking zal treden. De wetswijziging zal terugwerken tot en met 23 maart 2020. Wij zullen u van de voortgang van het wetgevingsproces op de hoogte houden.