Banken moeten controleren of klanten de diensten van de bank niet gebruiken voor witwassen of het financieren van terrorisme. Als een bank vermoedt dat een klant ongebruikelijke transacties verricht, kan zij de bankrelatie met die klant opzeggen en een melding doen. Advocaat verbintenissenrecht Thomas van Vugt legt in deze blog uit wat je kunt ondernemen tegen een dergelijke opzegging van de bank.
Consumenten hebben recht op een bankrekening. Ook ondernemingen kunnen recht hebben op een bankrekening, maar niet altijd – lees hier meer over in de blog van Sjoerd Yntema.
De relatie van de
consument
Een natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
» Meer over consument
consument of de ondernemer met de bank is een contractuele relatie. Een bank mag de contractuele relatie met een klant beëindigen. Gezien de belangrijke positie van een bank in de maatschappij moet een bank hier zorgvuldig handelen.
Voor de beëindiging van de relatie moet een voldoende zwaarwegende grond bestaan, bijvoorbeeld misbruik van de bankrekening of een risico hierop. Als een bank “ongebruikelijke transacties” constateert moet zij hier onderzoek naar doen en er eventueel voor zorgen dat deze stoppen. Ongebruikelijke transacties kunnen zijn stortingen, opnames of betalingen die niet passen in het normale proces van een bankrekening.
Als een bank ongebruikelijke transacties constateert, zal de bank onderzoek doen. Het is verstandig hieraan mee te werken en ook om juridisch advies in te winnen. Als geen geruststellende verklaring volgt voor de transacties of als een klant niet genoeg meewerkt, moet een bank de relatie met die klant opzeggen.
Een klant heeft een evident belang om te kunnen deelnemen aan het betalingsverkeer. Een bank heeft op grond van haar maatschappelijke positie dan ook de verplichting een betaalrekening aan te bieden.
Indien er beweerdelijk sprake is van ongebruikelijke transacties moet er dan ook een belangenafweging volgen tussen het belang van een klant om aan het economisch verkeer deel te nemen en het belang van een bank om klanten te weigeren wegens toezichtrechtelijke eisen en integriteitsrisico’s.
Als een bank overgaat tot beëindiging van de bankrelatie, moet zij de klant concreet uitleggen waarom zij dit doet. In deze blog schreef mijn collega Sjoerd Yntema over een zaak waarin een bank de bankrelatie met een bedrijf beëindigde.
Als een bank de bankrelatie beëindigt, kan de bank dit melden in een verwijzingsregister. Een registratie kan tot gevolg hebben dat het niet lukt om bij dezelfde of een andere bank een nieuwe bankrekening te openen. Vraag daarom altijd aan de bank of zo’n registratie is gedaan, wat deze inhoudt en of deze – als je meent dat deze onterecht heeft plaatsgevonden – kan worden verwijderd.
Is uw bankrekening onterecht beëindigd en/of bent u ten onrechte geregistreerd, dan kunt u de bank vragen dit te herstellen. Als de bank hier geen gehoor aan geeft, kan een advocaat – in een kort geding – herstel van de bankrekening vorderen. Neem daarvoor gerust contact met ons op.